Időt és költségeket takarít meg, csökkenti a félreértések lehetőségét, egyszerűsíti a tervezési folyamatot, előtérbe helyezi a használhatóságot – a sor még folytatódik, de miről is van pontosan szó? Ez bizony nem más, mint a wireframe, vagyis a drótváz elkészítése, ami jelentősen megkönnyíti mind a megbízók, mind a tervezők és fejlesztők dolgát a digitális termékfejlesztés során.
De hol kapcsolódik be a wireframe-készítés a terméktervezési folyamatba és miért éri meg energiát fordítani rá? Miben különbözik a mockuptól? És vajon hogyan használják a gyakorlatban? Alább kiderül.
Pontosan mi a wireframe jelentése?
A wireframe (magyarul drótváz) egy olyan vizuális útmutató, amely sematikusan ábrázolja a készülő digitális terméked felépítését. Megmutatja többek között a különböző szekciók elrendezését és azok helyét, a navigációs rendszereket, az aloldalakat, listaoldalakat, galériaoldalakat – vagyis a főbb tartalmi egységeket és funkciókat.
Akkor itt már láthatod is, mi hogy fog pontosan kinézni?
Nem egészen. A drótváz nem tartalmaz vizuális elemeket – javarészt szürke dobozokból és vonalakból épül fel. Úgy is elképzelheted, mint egy ház alaprajzát. Nélküle nem lehet stabilan építkezni. Ugyanígy minden digitális termék esetében fontos, hogy a pontos design megtervezése, illetve a fejlesztés megkezdése előtt készüljön egy olyan hálóterv, amely – az üzleti és felhasználói célokat szem előtt tartva – segít a felhasználói út megtervezésében, valamint még korai fázisban fényt derít a gyenge pontokra.
A fő hangsúly tehát a funkcionalitáson van, illetve azon, hogy közös nevezőre jussanak a projektben érdekelt felek.
A wireframe típusai
Alapvetően két wireframe típust különböztetünk meg:
- Low fidelity wireframe
Villámgyorsan elkészíthető, de pontosan ez is a lényege: a low fidelity, vagyis az alacsony kidolgozottságú wireframe újra és újra elkészíthető, egészen addig, amíg ki nem találjátok a legmegfelelőbbet.
Jó hír, hogy a sok próbálgatást a költségkereted sem bánja, hiszen ezek a vázlatok akár papír és ceruza segítségével elkészített egyszerű rajzok is lehetnek. A low fidelity wireframe célja ugyanis, hogy a tervező vizuális formába tudja önteni a Veled egyeztetett felületi elképzeléseket anélkül, hogy komolyabb időt és energiát kéne belefektetnie a grafikai tervezésbe. De mit tartalmaz egy ilyen vázlat?
Szó szerint a vázat, szürke dobozokat és adott esetben Lorem Ipsum szövegeket:
Ahogy láthatod, a fő hangsúly azon van, hogy az ügyfél és a tervezők megtalálják a közös hangot a főbb funkciókat és navigációs elemeket illetően, anélkül, hogy a részletesen kidolgozott vizuális elemek elterelnék a figyelmüket a lényeges kérdésekről.
- High fidelity wireframe
Ezek magas kidolgozottságú drótvázak. Kiszínezetlen, méretarányos designterveket képzelj el, melyek elkészítéséhez már több idő és szakértelem kell, azonban még ugyanúgy megadják a lehetőségét a költséghatékony változtatásoknak.
Itt már majdnem végleges szövegek, illetve szélsőséges esetekben akár képi elemek is megjelenhetnek:
Mockup vs. wireframe – Mi a különbség?
Röviden: a wireframe kizárólag a funkcionalitással, a struktúrák megjelenítésével, illetve a felhasználói magatartással foglalkozik. A mockup ezzel szemben már jóval nagyobb hangsúlyt fektet a vizuális elemek megjelenítésére.
Tehát amíg a wireframe a funkcionalitásra fókuszál, addig a mockup a végleges termék viszonylag realisztikus megjelenítését célozza meg. Mit jelent ez a gyakorlatban?
A wireframe megjeleníti többek között a navigációs elemeket, a főbb gombokat, tartalmi blokkokat. A mockup pedig életre kelti ezeket színek és tipográfia segítségével.
Szuper, de akkor mi az a prototípus?
Jogos a kérdés, hiszen a fentiek alapján akár egy mockup is betöltheti a prototípus szerepét. Ez azonban nem mindig igaz. Egy prototípus ugyanis a digitális terméked már egy működő modellje. Vagyis ez már a termék interaktív szimulációja, melyet már tesztelhetsz felhasználókkal. Itt a végtermék magas minőségű ábrázolásáról van szó, amely többek között bemutatja a felhasználói felület interakcióit is. Hogy miért van erre is szükség?
Egy prototípus segítségével tesztelheted, milyen felhasználói élményt nyújt a termék. Ha szükség van rá, ennél a pontnál még mindig költséghatékony módon változtathatsz a koncepción. Főként akkor van szükség prototípus készítésére (prototyping), ha animációk, különböző navigációs lehetőségek, esetleg összetett munkafolyamatok jellemzik a terméket.
Miért is hasznos egy wireframe?
Ahogy azt már érintettük, a wireframe elkészítése számos előnnyel jár mind az ügyfél, mind a termékcsapat, illetve a felhasználók szempontjából. De melyek is ezek pontosan? Mutatjuk.
Megkönnyíti a kommunikációt
Félreértések? Idegeskedés? Kizárva!
Ha ugyanis wireframe is készül, biztos lehetsz benne, hogy minden érdekelt fél már a munka kezdeti szakaszában tiszta képpel fog rendelkezni a digitális termék struktúráját illetően.
Növeli a felhasználói élményt
Egy felhasználói felületet sokféleképpen fel lehet építeni, de a sok megoldás közül csak néhány lesz képes arra, hogy egy könnyen használható és szerethető digitális terméket eredményezzen.
A wireframe ebben segít. A felhasználók a jól átgondolt váznak köszönhetően egy könnyen kezelhető, letisztult, pontosan az igényeikre szabott terméket kapnak kézbe a folyamat végén.
Időt és pénzt takarít meg a megrendelőnek
Képzeld el, hogy végre elkészül a terméked, majd rövidesen kiderül, hogy valójában másra lett volna szükség… Kellemetlen Neked, fájdalmas a pénztárcádnak. A jó hír? A wireframe pontosan ezt akadályozza meg.
Segítségével még a vizuális design véglegesítése és a fejlesztés megkezdése előtt megbizonyosodhatsz arról, hogy egy koncepció valóban működhet-e. A wireframe-készítés ugyanis segít rávilágítani azokra a területekre, amelyeken még finomítani kell. A kérdéses elemeket pedig gyorsan és könnyedén újra lehet tervezni, vagy ha szükséges, akár új irányt is vehet a projekt – még időben.
Hatékony munkát tesz lehetővé a termékcsapatnak
A wireframe-készítés gyors és iteratív folyamatot tesz lehetővé a termékcsapat számára, akik a részletes designelemek mellőzése révén rövid idő alatt elkészíthetik a tesztelésre alkalmas vázakat. A pontos részleteket pedig a felhasználói visszajelzések alapján dolgozhatják ki.
Továbbá a fejlesztők számára külön előny, hogy már azelőtt megismerkedhetnek a termék működésével, mielőtt a tervezők átadnák nekik a végleges designterveket.
Wireframe – Hogyan érdemes használni a gyakorlatban?
Nem gond, ha saját digitális terméked megtervezését más hasonló termékek (weboldalak, mobilalkalmazások, stb.) tanulmányozásával kezded. Azonban ne feledd, hogy mindig a saját profilodra, a saját szolgáltatásaidhoz, termékeidhez és tartalmaidhoz kell tervezni a terméket! Hogy a folyamat végén ne érhessen meglepetés, kérd professzionális UX-szakértő segítségét!
Hogy könnyebb legyen a közös munka, nézzük, általában milyen lépéseket foglal magában egy wireframe elkészítése.
A wireframe-készítés lépései
1. Az információs architektúra felépítése
Mielőtt a tervező nekiáll a vázlatok elkészítésének, Veled együtt végiggondolja a következő kérdéseket:
- Ki a célközönséged?
- Mi a célja a termékednek?
- Mit vársz a felhasználóktól, milyen cselekvéseket hajtsanak végre?
- Miben nyújt többet a terméked a már létező alternatíváknál?
A válaszok alapján felrajzolja az információs architektúrát, vagyis meghatározza, hogy mikor, minek kell megjelennie a felhasználók kijelzőjén. Íme egy példa:
2. Az elemek elrendezése
A tervező ezután Veled együtt meghatározza az elemek elrendezését és sorrendjét, majd ez alapján felépíti az architektúrát.
3. A váz elkészítése
Következő lépésként jöhet is egy drótvázkezdemény felvázolása, amelyben megjelennek a különböző kategóriák, elemcsoportok. Nagyjából így:
4. A végleges wireframe elkészítése
Ha már megközelítőleg látható, hogy mi hol fog megjelenni a kijelzőn, a UX-szakember elkészít több wireframe-verziót is ugyanarra az oldalra. A cél, hogy megnézzéték, hogyan jelennek meg az egyes elemek különböző variációkban.
Ha megvan, melyik lesz a befutó, a tervező véglegesíti a vázlatot. (Ha a folyamat során eddig csak papíron dolgozott, ez az a pont, amikor elkészíti a drótvázat digitális formában is.)
Oké… de mit is tartalmaz egy tipikus wireframe?
Egy drótváz általában az alábbi elemeket tartalmazza:
- Gombok
- Fejléc, lábléc
- Navigáció
- Tartalmi elemek
- Branding elemek
- Elemcsoportosítások
- Navigációs sávok
- Címkék
- Call to action elemek
- Szalagcímek, alcímek, szövegblokkok (akár Lorem Ipsum szöveggel)
- Képek helye
Ezek ábrázolásához milyen eszközök kellenek?
Induláskor – vagyis amikor az ötleteket gyorsan fel kell vázolni – a legegyszerűbb eszköz a papír és a ceruza. Így akár néhány perc alatt összedobható egy használható wireframe.
Később aztán a megfelelő digitális eszközökkel elnyerheti végső, digitális formáját a drótváz. Ilyen eszköz például a Balsamiq, a MockFlow vagy a Figma.
Mire kell figyelni a wireframe elkészítése során?
Először is, fontos végig szem előtt tartani, hogy ezek csak útmutatók ahhoz, hol jelennek majd meg a digitális termék főbb tartalmi és navigációs elemei. Célja tehát nem a vizuális design megjelenítése, hanem egy egyszerű, letisztult, a főbb tartalmi elemeket és funkciókat tartalmazó váz ábrázolása.
Ha tehát ötletelés közben kezdene a csapat kicsit elveszni a részletekben, íme néhány tipp, amivel visszatalálhattok az eredeti célotokhoz:
- A könnyebb átláthatóság érdekében készüljenek először low fidelity drótvázak.
- Színeket csak akkor érdemes használni, ha feltétlenül szükséges, ugyanis elvonhatják a figyelmet a lényegről.
- Az elején nem szükséges képeket használni, helyette elég, ha csak geometriai formákat jelenít meg a drótváz.
- Érdemes folyamatban, és nem önálló oldalakban gondolkodni: a drótváz célja ugyanis, hogy a felhasználói út akadálymentes legyen. Ehhez pedig látni kell, hogy egy adott oldal miként viszonyul a többihez.
- A tipográfia itt még nem lényeges: tartalmazzon csupán két betűtípust a drótváz (pl. Serif és Sans-serif).
Összefoglalás
Akár mobilapplikáció fejlesztésen gondolkodsz, akár egy összetettebb weboldal megalkotásán, a wireframe elkészítése elengedhetetlen lépés a sikerhez vezető úton. Amíg a mockupnak a vizuális elemek megjelenítése a fő feladata, addig a wireframe kizárólag a funkcionalitással, a struktúrák megjelenítésével, illetve a felhasználói magatartással foglalkozik. Következésképp, ha rosszul tervezik meg, bizony rossz irányt is vehet a teljes projekt is.
Amennyiben tehát költségkereted nem engedi, hogy a fejlesztési szakaszban jöjjenek elő a funkcionalitási problémák, és idegszálaidat is szívesen megkímélnéd, fontos, hogy a fejlesztés mellett a wireframe elkészítését is tapasztalt szakértői csapatra bízd!