ux és pszichológia
Hogyan használhatod a pszichológiát a UX, vagyis a felhasználói élmény növelése érdekében? Tudd meg >
A UX és a pszichológia – élmény, ami sikert épít

Előfordult már Veled olyan, hogy szívesen vásároltál volna valamit egy webshopból, de az egész folyamat túl komplikáltnak tűnt és végül egy másik oldalon vetted meg a terméket? (Ha még nem volt ilyen élményben részed, ezen a weboldalon gyorsan bepótolhatod. 😉) Megnyugtatunk: nem Veled, hanem valószínűleg a UX designnal lehetett gond.  

Egy átláthatatlan weboldal kevesebb látogatót vonz, hűséges vásárlókról pedig nem is igazán álmodhat. Az eredmény? A cég bevételtől esik el. Nem véletlen tehát, hogy a UX design, vagyis a felhasználói élmény tervezés középpontjában a termék helyett maga a fogyasztó áll. 

De mit is jelent a UX pontosan? És hogyan épít a pszichológiára a konverziós arány növelése érdekében? Alább kiderül.

Mi is a UX?

Mielőtt belevágnánk a vásárlói magatartás pszichológiai hátterének és a UX adta lehetőségek boncolgatásába, fontos, hogy megértsd, mit is jelent a UX pontosan. 

A UX a “user experience” rövidítése, ami magyarul felhasználói élményt jelent. Felhasználói élménynek nevezünk minden olyan benyomást és érzést, amely a felhasználóban a cégeddel, márkáddal, termékeiddel vagy szolgáltatásaiddal kapcsolatban keletkezik. UX-ről tehát lényegében bármilyen termék kapcsán beszélhetünk, legtöbbször azonban mégis applikációkkal és weboldalakkal kapcsolatban említik. És hogy miért érdemes vele foglalkozni? 

Felmérések szerint a felhasználói élmény akár az árnál vagy magánál a terméknél is meghatározóbb tényező lehet a vásárlási döntés meghozatala során.

Milyen UX területek léteznek?

A legtöbbször talán a UX design kifejezéssel találkozhattál, azonban a UX-nek van egy másik területe is: ez a UX kutatás. Nézzük röviden mindkettőt!

UX kutatás

A UX kutatás különböző kutatási módszereket jelent, melyek célja, hogy információkat gyűjthess a felhasználókról. Ilyen információ lehet, hogy egyes témakörben, termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban a felhasználó milyen célokat szeretne elérni, milyen problémákkal találkozik és hogyan tudja ezeket megoldani. Fontos az is, hogy mi motiválja, mit gondol, mond, csinál és érez a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban. 

Igazából a UX kutató az aki információt gyűjt és ezeket szintetizálja úgy, hogy abból olyan következtetések szülessenek, amiket a UX designerek már fel tudnak használni. 

A kutatási módzserek lehetnek például mélyinterjúk, de az adott prototípus használhatósági tesztelése is ide tartozik. De mit is csinál nap mint nap egy UX kutató?

Feladatai közé tartozik többek között a kutatási terv elkészítése, interjúalanyok toborzása, adatgyűjtés és -szintetizálás, versenytárselemzés, stratégiai tervezés és javaslattétel a design team számára.

UX design

A UX design nem más, mint a felhasználói élmény megtervezése. Az empátia és benyomáskeltés művészetének is nevezik, melynek köszönhetően lehetővé válik a felhasználó számára, hogy kényelmesen elérje a céljait egy adott felhasználói felületen. 

A UX designer feladata többek között, hogy feltérképezze az adott termék célközönségének a céljait, a cél elérése során tapasztalt nehézségeit, illetve azokat a tényezőket, amelyek kényelmesebbé tehetik számára a cél eléréséhez vezető utat. Ez alapján megtervezi azokat az utakat, amelyeket a felhasználó bejár a célja eléréséhez. Mindeközben arra törekszik, hogy a termék hasznos, könnyedén használható és vonzó legyen a felhasználó számára.

Tudtad?

Nemcsak UX design, de UI design is létezik. A két szó igen hasonló, így a UI és a UX fogalmát sokan összekeverik. A különbség röviden: a UX design a felhasználók problémáinak definiálásáról és megoldásáról szól, a UI design pedig az intuitív, esztétikailag kellemes látványt nyújtó, szerethető felületről gondoskodik.

Melyek a UX design legfontosabb lépései? 

A UX tervezés során a Double Diamond modellt használják a leggyakrabban. 

Mi is a Double Diamond modell? A modell egy folyamat ami során információkat gyűjtenek a felhasználóról, majd meghatározzák mire fókuszáljanak. A fókusz területen ötleteket generálnak és végül kiválasztják a felhasználó szempontjából a legjobb ötletet és létrehozzák azt.

dupla gyémánt ux

A modell segítségével rögzítik a termék tervezési ciklusát egészen az MVP átadásáig. Ez a folyamat általában az alábbi lépésekből áll. 

A UX tervezés folyamata

  1. Információk gyűjtése: az első lépés, hogy megértsd a potenciális felhasználóidat interjúk, felmérések segítségével.
  2. Perszóna készítése: ha már tudod, kinek tervezel, létrehozhatod a perszónákat. Fogalmazd meg például az adott perszóna életkorát, szokásait, céljait, problémáit. Minél részletesebb képpel rendelkezel a felhasználóidról, annál jobb. 
  3. Ötletelés: a következő lépés, hogy az egész csapat a lehetséges megoldásokra összpontosítson. 
  4. Wireframe megalkotása: az ötletelés után következhet a wireframe elkészítése. Ez egy olyan drótváz vagy vázlat, amely az alapvető struktúrákat (pl. felhasználói út) rögzíti.
  5. Prototípus elkészítése: itt már tesztelhetőek a főbb funkciók és interakciók.
  6. Felhasználói tesztek: ennél a lépésnél tesztelheted, vajon a tervezett módon viselkednek-e a felhasználók a termék használata közben és a hibákra is fényt deríthetsz.
  7. Implementálás: Az eredmények alapján továbbcsiszolhatod a prototípust, majd létrehozhatod a kész terméket. 

UX & pszichológia kéz a kézben

A fentiek értelmében evidens, hogy jó felhasználói élményről akkor beszélhetünk, ha a felhasználó úgy érzi, megoldást kínálsz az adott problémájára és célját kényelmesen és gyorsan elérheti a segítségeddel. A kérdés már csak az, hogyan érheted mindezt el?

Ebben a kognitív pszichológia tanulmányozása adhat támpontot. Ahhoz ugyanis, hogy egy UX szakember sikeres és szerethető terméket hozhasson létre, meg kell értenie, hogyan észlelik az emberek a körülöttük levő világot és milyen folyamatok húzódnak meg az információ-feldolgozás mögött. 

Lássuk tehát, hogy tervezéskor milyen pszichológiai megfontolásokat, szabályokat vesznek figyelembe a UX designerek.

1. A munkamemória-kapacitás támogatása

A munkamemória olyan rövid távú emlékezet, amely az információt csupán néhány másodpercig (esetleg percig) képes megtartani. Egy weboldal böngészése közben is ezt használod. De mi történik, ha túl sok mindenre kell emlékezned?

Előbb-utóbb frusztrált leszel, megnyomod a vissza gombot és szerencsét próbálsz egy másik weboldalon. A UX szakemberek pontosan ezt szeretnék elkerülni. Gondoskodnak tehát arról, hogy ne kelljen túl sok adatot észben tartanod. Kiderítik, hogy milyen információt kell a rövid távú memóriádban elraktároznod a célod elérése érdekében. Erre alapozva olyan UX elemeket hoznak létre a weboldalon, melyek “külső memóriaként” funkcionálnak, megkönnyítik a rövid távú emlékezést és segítenek abban, hogy gyorsabban eljuthass a célodhoz. 

Ilyen elem a lenti példa is: a termékeket összehasonlító táblázatok elősegítik a gyorsabb döntéshozatalt. 

2. Hick’s elmélet

Az elmélet szerint minél több választási lehetőség elé állítasz valakit, annál több idejébe és energiájába telik meghozni a döntést vagy rosszabb esetben el is kerüli azt. 

Ez a folyamat jól megfigyelhető az Airbnb applikációt használók körében: a túl sok filterlehetőség ugyanis sokakat a bőség zavarával szembesíti. Következésképp a kevésbé kitartóak végül a Google Maps segítségével foglalják le szállásukat.

Egy jó UX designer ezért mindig úgy tervezi meg az adott felületet, hogy minél kevesebb választási opció elé állítsa a felhasználókat a folyamat egy adott fázisán belül.

3. Von Restorff elmélet

Fut

Ugrik

Lép

Elefánt formájú dekorlámpa

Megy

Edz

Ül

 

Melyik szót jegyezted meg? 

Nos, ha az elefánt formájú dekorlámpát, akkor a Von Restorff elmélet a magyarázat. Eszerint ugyanis, ha sok homogén elem kerül a felhasználó elé, arra az elemre fog a leginkább emlékezni, amelyik a legnagyobb mértékben tér el az átlagtól. 

Ezért azt az információt, amire a felhasználónak emlékeznie kell, érdemes vizuálisan kiemelni a többi közül. Például a CTA-gombok megfelelő elhelyezésével, színezésével jelentős konverziónövekedést érhetsz el. Ugyanígy megkönnyítheted a vásárlói döntést, ha a lenti példához hasonlóan kiemeled a legattraktívabb szolgáltatásodat.

nostromo árak

4. Szeriális pozíció hatás

Kutatások bebizonyították, hogy ha szavak listáját olvassuk, az első és az utolsó néhány szóra emlékszünk a leginkább. Vagyis az információsor elejét és végét könnyebben megjegyezzük. Ezt bizony a UX design során is ki lehet használni. Hogyan?

A jó felhasználói élmény és a magasabb konverziószám érdekében a legfontosabb információkat mindig az oldal elején és az alján helyezd el. Ehhez inspirálódhatsz például az Apple iPad Air landing oldalán

szerális pozíció hatás

Rögtön az oldal legelején ott virítanak a legfontosabb infók, hogy miért is érdemes lecsapnod a termékre. Mégpedig röviden és tömören, hogy biztosan megjegyezd.

Majd lejjebb görgetve előbukkannak a kevésbé fontos információk is:

apple ipad ux pszichológia

Aztán az oldal alján elővillannak a kattintásra buzdító tartalmak: ingyenes kiszállítás, szakértői segítségnyújtás, a legközelebbi üzlet megkeresése és személyre szabott vásárlás.

apple ipad kattintás

5. Esztétikai-használhatósági hatás

Az esztétikai-használhatósági hatás szerint a felhasználók a vonzóbb terméket használhatóbbnak tartják. Vagyis azt hiszik, hogy ami jobban néz ki, az jobban is működik. Még akkor is, ha valójában egyáltalán nem így van. Ez a pozitív érzelmi válasz pedig elnézőbbé teszi őket a kisebb használhatósági problémákkal szemben. 

Ez a fő oka annak is, hogy a jó UX-hez nem elegendő egy funkcionális felhasználói felület. Érdemes tehát olyan felületet tervezni, amely a használhatóság és hatékonyság mellett szép is. És itt az “is” szón van a hangsúly, ugyanis egy “csak” szép weboldal a fentiek értelmében természetesen nem lesz elég a sikerhez. 

6. Balról-jobbra-fentről-le-szabály

Talán magától értetődő, mégis érdemes tudatosan foglalkozni vele a UX tervezés során: a legtöbb ember balról jobbra és fentről lefelé haladva érti meg a legkönnyebben az információkat.

A drótváz elkészítése során tehát érdemes ezt a haladási elvet végig észben tartani. Ha például a legfontosabb üzenetet az oldal elején bal oldalt helyezed el, nagyot nem hibázhatsz.

7. Kaméleonhatás

Észrevetted már magadon, hogy beszélgetés közben önkéntelenül is másolod a barátaid gesztusait? 

Ez a kaméleonhatással magyarázható. Ennek értelmében az emberek önkéntelenül is megpróbálják lemásolni egymás gesztusait, érzéseit. A magatartás a csoportba való beilleszkedés ösztönéből fakad.

Ezt az ösztönt használják ki a UX designerek, amikor valamilyen magatartásra sarkallják a felhasználókat. A Duolingo például egy kabalaállatka segítségével vezeti végig a felhasználókat az egyes kurzusokon. Ha a felhasználó kihagy egy órát, a kis állatka sírással kelt benne lelkiismeretfurdalást. 

kaméleon hatás hootsuite

8. Alaklélektan

A felhasználói élmény javítása érdekében a UX designerek gyakran nyúlnak vissza a gestalt pszichológiához, vagyis az alaklélektan elemeihez is. Ide tartozik például a közelség elve, mely szerint az egymáshoz térben (és időben) közel álló objektumokat összetartozónak észleljük. Különféle adatok megjelenítésénél ez egy fontos szempont lehet a könnyebb megértés tekintetében. 

A Digital Natives például a közelség elvét alkalmazva építette fel a szolgáltatásainak bemutatását:

űrlap ux trükk

A másik leggyakrabban használt elv a hasonlóság elve. A jelentését nem nehéz kitalálni: a hasonló dolgokat összetartozónak érzékeljük. A UX szakemberek erre az elvre alapoznak, amikor az “Elfogadás” gombnak zöld, a “Mégsem” gombnak pedig piros színt adnak. A pozitív válaszhoz ugyanis zöld, a negatívhoz pedig piros színt társítunk. Következésképp el sem kell olvasnunk a gombon lévő szöveget, automatikusan kattintunk is a megfelelő gombra. Hogy ez az apróság miért fontos a UX szempontjából?

A színeknek köszönhetően a felhasználó gyorsan kiismeri magát az oldalon és könnyebben eljut a céljához, ami pozitív felhasználói élményt eredményez.

Összefoglalás

A felhasználókat ma már végtelen mennyiségű inger éri az online térben (is). Fogadni mernénk, hogy miközben ennek a cikknek is a végére értél, számtalan olyan dolog bukkant fel körülötted, amely a figyelmedet kívánta. 

Éppen ezért ma már nem elég, ha egy weboldal szép. Ismerni kell a felhasználót, a céljait és azokat a pszichológiai elméleteket is, amelyek magyarázatot adhatnak a magatartására. Egy jó UX designer ebben segít: a lehető legkellemesebb élménnyé varázsolja felhasználóid számára a digitális termékeddel való érintkezést és segít, hogy céljaikat minél kevesebb buktató és fejfájás nélkül elérhessék. 

Ezzel pedig Te is jól jársz: a megfelelő UX-szel felépített digitális termékek ugyanis több pénzt termelnek. Éppen ezért semmiképpen se bízd a feladatot a véletlenre. Kérj professzionális segítséget és adj okot a felhasználóknak arra, hogy a versenytársaid helyett Téged válasszanak!

Facebook Comments

Mondd el a véleményed:

Share via
Send this to a friend