user journey vs user flow
User journey és user flow - mit is jelent ez a két fogalom? Mi a különbség és a hasonlóság közöttük? Gyakorlati példákkal szemléltetjük >
A user journey és a user flow közti különbségről érthetően

Digitális termékfejlesztésbe vágtad a fejszédet? Könnyen érthető útmutatónkból megtudhatod, mi a különbség a user journey és a user flow között, sőt, gyakorlati példákat hozunk arra is, mikor melyiket érdemes használni. 

User journey és user flow – mindkét kifejezés a felhasználóidra összpontosít és mindkettő segítségedre van abban, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthasd a célközönségednek. De mégis, mi a különbség közöttük? Hogyan kapcsolódnak a tervezési folyamatba és mikor melyiket érdemes használni a digitális termékfejlesztés során? Mutatjuk.

Mi az a user journey?

A user journey jelentése magyarul felhasználói útvonal. Vagyis a segítségével feltérképezheted, hogy a felhasználóid milyen útvonalakat járnak be a céljaik elérése érdekében. 

Csupán a termék használatával kapcsolatos lépések bemutatásáról volna szó?

Nem teljesen! 

A user journey a célközönséged érzéseit, gondolatait, nehézségeit is figyelembe veszi. Vagyis a felhasználó és a termék közötti – különböző csatornákon zajló – kapcsolatot modellezi. Csatorna alatt azokat a kommunikációs formákat értjük, melyeken keresztül a termék eljut a felhasználóidhoz. Ez lehet például egy üzlet vagy egy webshop. 

User journey térkép

Hogy miért fontos ezeknek a csatornáknak az elemzése? 

Kiderítheted például, hogy a felhasználóid mely platformokat használják szívesen, mi az, amitől abszolút idegenkednek, mit éreznek a terméked használata közben vagy milyen motiváció vezérli őket a vásárlási döntés előtt. Csak akkor tudod őket ugyanis jó felhasználói élményben részesíteni a termék-, illetve a UX-tervezés során, ha belelátsz a fejükbe és pontosan tudod, mire is vágynak igazán.

Miből áll pontosan a user journey?

A user journey feltérképezi a teljes utat, melyet a felhasználó bejár a problémája megoldása érdekében. Az “utazás” például egy applikáció esetében az alábbi állomásokból állhat:

  • A probléma felismerése: a felhasználó ráeszmél, hogy keveset mozog.
  • Információgyűjtés: fitneszapplikációk után kutat.
  • Letöltés: a szóba jöhető appok közül a Te terméked nyeri el a legjobban a tetszését.
  • Telepítés: regisztrál, majd megismerkedik az alkalmazással.
  • Használat: elkezdi használni a számára releváns funkciókat.
  • Támogatás: ha elakad a termék használata közben, megkeresi, hol kérhet segítséget, majd felteszi a kérdéseit.
  • Visszajelzés: adott esetben visszajelzést ír a termékről az alkalmazás-áruházban. 

User journey térkép példa

Fontos tudni, hogy a user journey térkép a fenti tevékenységek, illetve az egyes csatornák bemutatása mellett minden egyes állomásnál megjeleníti a felhasználó céljait, valamint a termékeddel való interakció során tapasztalt érzelmeit és nehézségeit is.

Milyen célt szolgál a user journey feltérképezése?

A user journey elkészítése abban segít, hogy a célközönséged igényeit maximálisan kielégítő terméket hozhass létre. 

Az eszköz segítségével megtudhatod, pontosan milyen interakció zajlik a felhasználó és a termék között. Kiderítheted, melyek a kedvelt funkciók, illetve fényt deríthetsz azokra a nehézségekre is, melyekkel a felhasználó a termék használata előtt, közben és után találkozik.

Ezenfelül a user journey elkészítése abban is segít, hogy a tervezők és az ügyfél is egy nyelvet beszélhessenek, illetve még azok is könnyedén megérthessék a termékkel kapcsolatos ötleteidet, akik semmilyen iparági ismerettel nem rendelkeznek. 

Hogyan kapcsolódik a user journey a tervezési folyamatba?

A user journey előnye, hogy fényt deríthetsz a felhasználók motivációjára, érzelmeikre, a döntéseik mögött meghúzódó okokra, illetve a termék használatával kapcsolatos nehézségeikre anélkül, hogy belebonyolódnál az egyes lépések részletes kidolgozásába. Következésképp kulcsfontosságú információt kaphatsz arról, hogyan is érdemes megtervezni a termékedet.

A user journey tehát elengedhetetlen eszköz a minimálisan életképes termék (MVP) létrehozásához, hiszen megmutatja, a megoldásod várhatóan mennyire lesz hasznos és népszerű a felhasználók körében.

Mi az a user flow?

A user flow az az útvonal, amelyet a felhasználó a terméked használata közben megtesz annak érdekében, hogy elérje a célját. 

Várjunk csak… a user journey-nél is erről volt szó! Akkor hogy is van ez?

Lényeges különbség, hogy a user flow nem törődik a felhasználók érzelmeivel – helyette a technikai szempontokat veszi figyelembe. Vagyis arról gondoskodik, hogy minden a felhasználók rendelkezésére álljon ahhoz, hogy végre tudják hajtani a kívánt feladatot. Ebbe beletartozik többek között a felhasználói felületek, a felkínált lehetőségek, az egyes oldalakon megjelenített információk, valamint a következő lépéshez vezető gombok részletes megtervezése, kialakítása.

A user flow tehát magában foglalja mindazokat a lépéseket, amelyeken a felhasználók áthaladnak a weboldaladon vagy az applikációdban – a belépés pillanatától kezdve egészen a legutolsó tevékenységig (ez lehet pl. egy termék megvásárlása vagy egy videó megtekintése a konverziós céloktól függően). 

User flow diagram

Mi a user flow célja?

A user flow meghatározó szerepet játszik az intuitív digitális termékek megtervezésében.

Mivel egy-egy user flow jellemzően csak egy-egy funkciót jelenít meg, nagy segítséget jelent konkrét cselekvések meghatározásában. Leírja, mikor mit lát a felhasználó a képernyőn, illetve hogyan használja az egyes funkciókat az előrehaladás érdekében. 

A user flow tehát kulcsszerepet játszik a fejlesztési szakaszban: segítségével a fejlesztők az elkészített terveket használható funkciókká alakítják át. 

Így segíti a user flow a tervezési folyamatot

Mivel a user flow az egyes funkciókat vizuálisan ábrázolja, segít jobban megérteni, hogyan haladnak előre a felhasználók a termék használata közben. 

Mivel a tervezők az eszköz segítségével kristálytiszta képet kaphatnak arról, mit is lát majd a felhasználó az egyes lépéseknél, könnyedén fényt deríthetnek hiányzó információkra, ésszerűtlen lépésekre vagy érthetetlen szövegblokkokra.

User journey & User flow – Gyakorlati példán keresztül bemutatva

Tegyük fel, hogy digitális vállalkozásötleted egy olyan elektromosjármű-kölcsönző alkalmazás, melyet nagyobb városokban lehet használni. Felhasználóid célja pedig egy elektromos jármű kiválasztása, valamint sikeres bérlése. 

Hogyan néz ki ebben az esetben a user flow és a user journey?

User flow

A user flow a fenti esetben valószínűleg a felhasználó kezdőképernyőjével kezdődne. Ezután következne az alkalmazásindító képernyő. Innen a felhasználó a kereső-, a szűrést lehetővé tevő, majd a térképet mutató képernyőre navigálhatna. Itt megtalálhatná a legközelebbi kölcsönzőpont címét. Végül az utolsó képernyő megerősítené a kölcsönzést. 

User journey

A fentiekkel ellentétben a user journey a felhasználó célját, motivációját és érzelmeit venné figyelembe minden egyes lépésnél. Boldog? Izgatott? Szomorú? Esetleg frusztrált?

A fenti példánál maradva kiindulópont lehetne, hogy a felhasználó környezetbarát járművet keres városnézéshez. 

User journey példa

Az “utazás” első állomása, amikor a felhasználó megtervezi, mit szeretne látni, majd szembesül a ténnyel, hogy gyalog csak nehezen tudja teljesíteni az útvonalat.

A következő lépés az információgyűjtés: a felhasználó rákeres például Google-ben, milyen módon érdemes turistaként közlekednie az adott városban. Az autókölcsönző-alkalmazásokat találja a legjobb opciónak, majd a Te elektromosjármű-kölcsönző alkalmazásod mellett dönt. Következő lépésként letölti, majd megnyitja az applikációdat. 

Ez az a pont, ahol a user journey és a user flow átfedik egymást. A következő lépések ugyan hasonlónak tűnhetnek, a két eszköz célja más és más. Hogy mit is jelent ez?

A user flow a legapróbb részletekig meghatározza azt az utat, amelyet a felhasználó megtesz az elektromosjármű-kölcsönzés során. A user journey pedig a felhasználó lelkiállapotára összpontosít: élvezi a folyamatot vagy kényelmetlenségeket tapasztal közben?

User journey vs. user flow – Mikor melyiket használd?

User journey

A user journey remek eszköz arra, hogy a fejlesztésben érintett felek – technikai tudástól függetlenül – egy nyelvet beszélhessenek. A termékcsapat könnyedén megértheti, hogy a felhasználóknak milyen tapasztalataik vannak a termékkel kapcsolatban.

Továbbá – a termék piacra dobása, illetve a felhasználói visszajelzések begyűjtése után – a user journey abban segít, hogy a csapat hatékonyan priorizálhassa a funkciókéréseket. A csapat ugyanis az eszköz segítségével a további funkciókat, illetve ezek elkészítésének sorrendjét a felhasználók valós igényeire tudja alapozni. 

Amennyiben több felhasználói perszónád is van, a user journey abban is segít, hogy jobban megértsd a különbséget közöttük. Ha ugyanis a térképet minden perszónádra külön elkészíted, jobban megértheted, ki miért használja a termékedet, milyen akadályokba ütközik a használat során vagy milyen speciális igényei vannak. Következésképp még inkább a célközönségedre szabhatod a digitális termékedet.

User flow

A user flow abban segíti a designereket és fejlesztőket, hogy intuitív felhasználói felületet hozzhassanak létre. Segítségével a termékcsapat gondoskodhat arról, hogy a felhasználó biztosan mindent gyorsan és egyszerűen megtalálhasson az oldalon vagy az applikációban. Sőt, az eszköz segítségével a már meglévő felületek hiányosságaira is fényt deríthet a csapat.

Ezenfelül a user flow használata akkor is remek ötlet, ha ügyfeleknek vagy kollégáknak kell prezentálnod a terméket. Segítségével ugyanis könnyedén elmagyarázhatod a termékfejlesztésben érintett feleknek, hogyan is fog működni az adott felület. 

Összegzés

Most már Te is tudod, hogy míg a user journey az összes felhasználói műveletet, valamint a termékkel való interakciót jeleníti meg, addig a user flow a műveletek valóra váltásához szükséges technikai lépéseket mutatja be.

Nem szabad azonban elfelejteni, hogy mindkét eszköz egyaránt segít a felhasználói útvonal kialakításában. A lehető legjobb felhasználói élmény megcélzása érdekében a két eszköz segítségével részletes folyamatábrát készíthetsz a teljes felhasználói útvonalról – a pontos tevékenységek megjelenítésétől egészen a mögöttük meghúzódó okok feltárásáig. 

A user journey és a user flow feltérképezésével tehát olyan digitális terméket hozhatsz létre, amelyet a felhasználók örömmel használnak, hiszen pontosan az ő igényeikre lett szabva.

Kíváncsiak vagyunk: tervezel user journey vagy user flow térképet készíteni a digitális termékedhez? Várjuk válaszod komment formájában. 

Mondd el a véleményed:

Share via
Send this to a friend