Digitális termékfejlesztésbe vágtad a fejszédet? Könnyen érthető útmutatónkból megtudhatod, mi a különbség a user journey és a user flow között, sőt, gyakorlati példákat hozunk arra is, mikor melyiket érdemes használni.
User journey és user flow – mindkét kifejezés a felhasználóidra összpontosít és mindkettő segítségedre van abban, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthasd a célközönségednek. De mégis, mi a különbség közöttük? Hogyan kapcsolódnak a tervezési folyamatba és mikor melyiket érdemes használni a digitális termékfejlesztés során? Mutatjuk.
Mi az a user journey?
A user journey jelentése magyarul felhasználói útvonal. Vagyis a segítségével feltérképezheted, hogy a felhasználóid milyen útvonalakat járnak be a céljaik elérése érdekében.
Csupán a termék használatával kapcsolatos lépések bemutatásáról volna szó?
Nem teljesen!
A user journey a célközönséged érzéseit, gondolatait, nehézségeit is figyelembe veszi. Vagyis a felhasználó és a termék közötti – különböző csatornákon zajló – kapcsolatot modellezi. Csatorna alatt azokat a kommunikációs formákat értjük, melyeken keresztül a termék eljut a felhasználóidhoz. Ez lehet például egy üzlet vagy egy webshop.
Hogy miért fontos ezeknek a csatornáknak az elemzése?
Kiderítheted például, hogy a felhasználóid mely platformokat használják szívesen, mi az, amitől abszolút idegenkednek, mit éreznek a terméked használata közben vagy milyen motiváció vezérli őket a vásárlási döntés előtt. Csak akkor tudod őket ugyanis jó felhasználói élményben részesíteni a termék-, illetve a UX-tervezés során, ha belelátsz a fejükbe és pontosan tudod, mire is vágynak igazán.
Miből áll pontosan a user journey?
A user journey feltérképezi a teljes utat, melyet a felhasználó bejár a problémája megoldása érdekében. Az “utazás” például egy applikáció esetében az alábbi állomásokból állhat:
- A probléma felismerése: a felhasználó ráeszmél, hogy keveset mozog.
- Információgyűjtés: fitneszapplikációk után kutat.
- Letöltés: a szóba jöhető appok közül a Te terméked nyeri el a legjobban a tetszését.
- Telepítés: regisztrál, majd megismerkedik az alkalmazással.
- Használat: elkezdi használni a számára releváns funkciókat.
- Támogatás: ha elakad a termék használata közben, megkeresi, hol kérhet segítséget, majd felteszi a kérdéseit.
- Visszajelzés: adott esetben visszajelzést ír a termékről az alkalmazás-áruházban.
Fontos tudni, hogy a user journey térkép a fenti tevékenységek, illetve az egyes csatornák bemutatása mellett minden egyes állomásnál megjeleníti a felhasználó céljait, valamint a termékeddel való interakció során tapasztalt érzelmeit és nehézségeit is.
Milyen célt szolgál a user journey feltérképezése?
A user journey elkészítése abban segít, hogy a célközönséged igényeit maximálisan kielégítő terméket hozhass létre.
Az eszköz segítségével megtudhatod, pontosan milyen interakció zajlik a felhasználó és a termék között. Kiderítheted, melyek a kedvelt funkciók, illetve fényt deríthetsz azokra a nehézségekre is, melyekkel a felhasználó a termék használata előtt, közben és után találkozik.
Ezenfelül a user journey elkészítése abban is segít, hogy a tervezők és az ügyfél is egy nyelvet beszélhessenek, illetve még azok is könnyedén megérthessék a termékkel kapcsolatos ötleteidet, akik semmilyen iparági ismerettel nem rendelkeznek.
Hogyan kapcsolódik a user journey a tervezési folyamatba?
A user journey előnye, hogy fényt deríthetsz a felhasználók motivációjára, érzelmeikre, a döntéseik mögött meghúzódó okokra, illetve a termék használatával kapcsolatos nehézségeikre anélkül, hogy belebonyolódnál az egyes lépések részletes kidolgozásába. Következésképp kulcsfontosságú információt kaphatsz arról, hogyan is érdemes megtervezni a termékedet.
A user journey tehát elengedhetetlen eszköz a minimálisan életképes termék (MVP) létrehozásához, hiszen megmutatja, a megoldásod várhatóan mennyire lesz hasznos és népszerű a felhasználók körében.
Mi az a user flow?
A user flow az az útvonal, amelyet a felhasználó a terméked használata közben megtesz annak érdekében, hogy elérje a célját.
Várjunk csak… a user journey-nél is erről volt szó! Akkor hogy is van ez?
Lényeges különbség, hogy a user flow nem törődik a felhasználók érzelmeivel – helyette a technikai szempontokat veszi figyelembe. Vagyis arról gondoskodik, hogy minden a felhasználók rendelkezésére álljon ahhoz, hogy végre tudják hajtani a kívánt feladatot. Ebbe beletartozik többek között a felhasználói felületek, a felkínált lehetőségek, az egyes oldalakon megjelenített információk, valamint a következő lépéshez vezető gombok részletes megtervezése, kialakítása.
A user flow tehát magában foglalja mindazokat a lépéseket, amelyeken a felhasználók áthaladnak a weboldaladon vagy az applikációdban – a belépés pillanatától kezdve egészen a legutolsó tevékenységig (ez lehet pl. egy termék megvásárlása vagy egy videó megtekintése a konverziós céloktól függően).
Mi a user flow célja?
A user flow meghatározó szerepet játszik az intuitív digitális termékek megtervezésében.
Mivel egy-egy user flow jellemzően csak egy-egy funkciót jelenít meg, nagy segítséget jelent konkrét cselekvések meghatározásában. Leírja, mikor mit lát a felhasználó a képernyőn, illetve hogyan használja az egyes funkciókat az előrehaladás érdekében.
A user flow tehát kulcsszerepet játszik a fejlesztési szakaszban: segítségével a fejlesztők az elkészített terveket használható funkciókká alakítják át.
Így segíti a user flow a tervezési folyamatot
Mivel a user flow az egyes funkciókat vizuálisan ábrázolja, segít jobban megérteni, hogyan haladnak előre a felhasználók a termék használata közben.
Mivel a tervezők az eszköz segítségével kristálytiszta képet kaphatnak arról, mit is lát majd a felhasználó az egyes lépéseknél, könnyedén fényt deríthetnek hiányzó információkra, ésszerűtlen lépésekre vagy érthetetlen szövegblokkokra.
User journey & User flow – Gyakorlati példán keresztül bemutatva
Tegyük fel, hogy digitális vállalkozásötleted egy olyan elektromosjármű-kölcsönző alkalmazás, melyet nagyobb városokban lehet használni. Felhasználóid célja pedig egy elektromos jármű kiválasztása, valamint sikeres bérlése.
Hogyan néz ki ebben az esetben a user flow és a user journey?
User flow
A user flow a fenti esetben valószínűleg a felhasználó kezdőképernyőjével kezdődne. Ezután következne az alkalmazásindító képernyő. Innen a felhasználó a kereső-, a szűrést lehetővé tevő, majd a térképet mutató képernyőre navigálhatna. Itt megtalálhatná a legközelebbi kölcsönzőpont címét. Végül az utolsó képernyő megerősítené a kölcsönzést.
User journey
A fentiekkel ellentétben a user journey a felhasználó célját, motivációját és érzelmeit venné figyelembe minden egyes lépésnél. Boldog? Izgatott? Szomorú? Esetleg frusztrált?
A fenti példánál maradva kiindulópont lehetne, hogy a felhasználó környezetbarát járművet keres városnézéshez.
Az “utazás” első állomása, amikor a felhasználó megtervezi, mit szeretne látni, majd szembesül a ténnyel, hogy gyalog csak nehezen tudja teljesíteni az útvonalat.
A következő lépés az információgyűjtés: a felhasználó rákeres például Google-ben, milyen módon érdemes turistaként közlekednie az adott városban. Az autókölcsönző-alkalmazásokat találja a legjobb opciónak, majd a Te elektromosjármű-kölcsönző alkalmazásod mellett dönt. Következő lépésként letölti, majd megnyitja az applikációdat.
Ez az a pont, ahol a user journey és a user flow átfedik egymást. A következő lépések ugyan hasonlónak tűnhetnek, a két eszköz célja más és más. Hogy mit is jelent ez?
A user flow a legapróbb részletekig meghatározza azt az utat, amelyet a felhasználó megtesz az elektromosjármű-kölcsönzés során. A user journey pedig a felhasználó lelkiállapotára összpontosít: élvezi a folyamatot vagy kényelmetlenségeket tapasztal közben?
User journey vs. user flow – Mikor melyiket használd?
User journey
A user journey remek eszköz arra, hogy a fejlesztésben érintett felek – technikai tudástól függetlenül – egy nyelvet beszélhessenek. A termékcsapat könnyedén megértheti, hogy a felhasználóknak milyen tapasztalataik vannak a termékkel kapcsolatban.
Továbbá – a termék piacra dobása, illetve a felhasználói visszajelzések begyűjtése után – a user journey abban segít, hogy a csapat hatékonyan priorizálhassa a funkciókéréseket. A csapat ugyanis az eszköz segítségével a további funkciókat, illetve ezek elkészítésének sorrendjét a felhasználók valós igényeire tudja alapozni.
Amennyiben több felhasználói perszónád is van, a user journey abban is segít, hogy jobban megértsd a különbséget közöttük. Ha ugyanis a térképet minden perszónádra külön elkészíted, jobban megértheted, ki miért használja a termékedet, milyen akadályokba ütközik a használat során vagy milyen speciális igényei vannak. Következésképp még inkább a célközönségedre szabhatod a digitális termékedet.
User flow
A user flow abban segíti a designereket és fejlesztőket, hogy intuitív felhasználói felületet hozzhassanak létre. Segítségével a termékcsapat gondoskodhat arról, hogy a felhasználó biztosan mindent gyorsan és egyszerűen megtalálhasson az oldalon vagy az applikációban. Sőt, az eszköz segítségével a már meglévő felületek hiányosságaira is fényt deríthet a csapat.
Ezenfelül a user flow használata akkor is remek ötlet, ha ügyfeleknek vagy kollégáknak kell prezentálnod a terméket. Segítségével ugyanis könnyedén elmagyarázhatod a termékfejlesztésben érintett feleknek, hogyan is fog működni az adott felület.
Összegzés
Most már Te is tudod, hogy míg a user journey az összes felhasználói műveletet, valamint a termékkel való interakciót jeleníti meg, addig a user flow a műveletek valóra váltásához szükséges technikai lépéseket mutatja be.
Nem szabad azonban elfelejteni, hogy mindkét eszköz egyaránt segít a felhasználói útvonal kialakításában. A lehető legjobb felhasználói élmény megcélzása érdekében a két eszköz segítségével részletes folyamatábrát készíthetsz a teljes felhasználói útvonalról – a pontos tevékenységek megjelenítésétől egészen a mögöttük meghúzódó okok feltárásáig.
A user journey és a user flow feltérképezésével tehát olyan digitális terméket hozhatsz létre, amelyet a felhasználók örömmel használnak, hiszen pontosan az ő igényeikre lett szabva.
Kíváncsiak vagyunk: tervezel user journey vagy user flow térképet készíteni a digitális termékedhez? Várjuk válaszod komment formájában.