termékfejlesztés
5 saját digitális termék piacra dobása után összeszedtük mi az a 3 legnagyobb hiba, amit termékfejlesztés során elkövethetsz. Tanulj a mi hibáinkból >
Termékfejlesztés tiltólista: Hogyan ne fejlessz terméket

2011 volt. A startup láz még tombolt és mi is elkaptuk. Tele voltunk ötletekkel, nem láttunk okot arra, miért ne lehetnénk mi a következő Facebook, vagy Twitter. Így indítottuk el a Mixgart, a közösségi zenegép alkalmazásunkat és rögtön fejest is ugrottunk a vállalkozói létbe és a termékfejlesztésbe. 

Minden versenyre beneveztünk Európa-szerte, a visszajelzésektől nem is lehettünk volna büszkébbek, az ambíciózus CEO-nk mellé pedig egy angyal befektetőt is kaptunk. A termékről még a Techcrunch is írt. Hihetetlenül hangzik, igaz? Azonban hónapok csak teltek, a termékkel pedig semmit sem kerestünk – nem ezt vártuk egy díjnyertes startuptól. És akkor elkezdett az egész kudarcba fulladni.

Ami velünk történt, az egyáltalán nem szokatlan. A legnagyobb márkák közül is bőven akadnak olyanok, akik egy-egy termékükkel baklövést követtek el. Ott van például a Samsung lángrakapó Galaxy Note 7 telefonja, vagy a Frito-Lay Cheetos ízesítésű ajakbalzsama. Clayton Christensen, a Harvard Business School professzora szerint évente majdnem 30.000 új termék kerül a piacra, aminek 95%-a megbukik. Az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériuma 90%-os bukási arányról beszél, míg a Nielsen ezt 80-85%-ra teszi. De bármi is legyen a pontos százalék, ezek a riportok kellő figyelmeztetést adhatnak mindenkinek, aki termékfejlesztésbe kezdene.

De vajon miért nem jut el ennyi termék a vásárlókhoz? Összegyűjtöttünk 3+1 olyan tanulságot, melyek segíthetnek a termékek piacra dobásában – és amiket mi is megtapasztaltunk az évek alatt.

Termékfejlesztés tanulság #1 – Mi a probléma?

Létezik egyáltalán a probléma? Valljuk be, egy jó ötletbe nagyon könnyű beleszeretni. De ha kész a megoldás, a hozzá illő probléma megkeresése a legrosszabb döntés, amit csak hozhatsz. Ha nincs meg a probléma, a kiindulási pontod is rossz. A megoldás figyelmen kívül hagyása befolyásolja és elfogulttá teszi az ötletgazdát, a kockázat és a hiba lehetősége pedig sokkal nagyobb lesz.

Ebben az esetben fordítva kell kezdened a folyamatot: először találd meg a problémát, majd győződj meg róla, hogy valóban létezik. Ha igen, fogalmazd meg alaposan, és jöhet a megoldás is. Ez a folyamat sokszor alulértékélt, de kulcsfontosságú része. Ha a terméked nem kínál választ egy valós kérdésre, a vásárlókat egyszerűen nem fogja érdekelni. Jusson eszedbe a Cheetos-ízű ajakbalzsam! 

Termékfejlesztés tanulság #2 – Készítsd el a házifeladatod!

Egy gyenge, felületes piackutatás kudarcra ítélheti a terméked. Amikor előálltunk a Mixgar ötletével, nagyon keveset tudtunk a célpiacról, és a jövőbeli felhasználóinkról. Csak amikor már fogyóban volt a pénzünk, akkor kezdtük el azt, amit már a legelején kellett volna: kutattunk, a célcsoporttunkkal beszélgettünk, csavartunk a fejlesztésen, a valódi felhasználók pedig elkezdtek csordogálni. 

A negatív visszajelzés nagy pofon lehet, de semmi sem hasonlítható ahhoz, amikor egy olyan terméket készítesz, amire nincs szüksége a piacnak. Vagy ha nincs is piaca. 

Termékfejlesztés tanulság #3 – Több funkció nem egyenlő a jobb termékkel

Az új termékek könnyen önálló életre kelhetnek, ha a hype körülöttük elnyomja a valódi kritikát, a fejlesztő csapatok pedig könnyen elragadtatják magukat. Funkciót funkció után fejlesztettünk, anélkül hogy bármi gondot is fordítottunk volna a UX-re. Mindenáron le akartuk nyűgözni a befektetőket és a startup közösséget, de azt elfelejtettük, hogy a terméket valójában a felhasználóinknak kell készítenünk. Figyelmen kívül hagytuk, hogy a vásárlók olyan terméket akarnak, amihez könnyen hozzá tudnak jutni, és egyszerű a használata. 

Érdemes tehát időben bevonni őket a tervezési és fejlesztési folyamatokba, hiszen a számodra egyértelmű elemek másoknak fejtörést is okozhatnak. Tedd félre a saját meggyőződéseidet és hallgasd meg a célközönséged: ha nem tudják, hogyan is használják termékedet, ideje visszatérned a kiindulóponthoz. 

+1 A bukás még nem a vég

Bármennyire is fájdalmas volt a vége, a folyamat minden egyes perce megérte. Csodálatos emberekkel találkoztunk, hasznos tapasztalatokat szereztünk és rengeteget tanultunk a termékfejlesztésről – és önmagunkról is – amivel a gondolkodásmóduk is megváltozott. 

Azóta új vállalkozásokba kezdtünk, ezúttal sikeresen: a Nostromo-ba, a GreenFox Academy-be és a Freebees-be. Most olyan problémákat oldunk meg, amelyek tényleg léteznek, amiket megértünk, és arra fókuszálunk, ami valóban számítanak, a felhasználókra.

Mondd el a véleményed:

Share via
Send this to a friend