mobil alkalmazás fejlesztés

Belevágnál, de még sok a homályos folt? A mobilalkalmazás fejlesztés komplex téma. Átfogó cikkünkben most minden kérdésedre választ kapsz.

Mobilalkalmazás fejlesztés okosan – Pontos útmutató a sikerhez

373% – összesen ennyivel növekedett a mobilapplikációkból származó bevétel világszerte 2014 és 2019 között. A meredeken növekvő tendencia – részben a koronavírus hatására – tovább folytatódik: becslések szerint év végére több mint 581 milliárd, 2023-ban pedig több mint 935 milliárd dollár bevételt könyvelhetnek el az app-tulajdonosok. Ideje tehát Neked is padlógázt adni a mobilalkalmazás fejlesztés terén?

Nos, ha cégvezetőként vagy ötletgazdaként úgy érzed, eljött az innováció ideje, ugyanakkor még sok a homályos folt a mobilalkalmazás fejlesztés témakörét illetően, útmutatónk Neked szól. A megfelelő fejlesztési metodológia kiválasztásától kezdve a mobilalkalmazás fejlesztés pontos lépésein és költségein át egészen a megfelelő marketingstratégia definiálásáig megmutatjuk, mire érdemes odafigyelned a folyamat során. 

Figyelem! 

Mindezt a tudást nem 1-2 percben terveztük átadni Neked. Helyezd hát Magad kényelembe és engedd, hogy minden kérdésedet megválaszoljuk!

Tartalomjegyzék

mobilalkalmazás fejlesztés előtt

MOBILALKALMAZÁS FEJLESZTÉS ELŐTT –

MINDEN AZ ALAPOS TERVEZÉSEN MÚLIK

Mi az a mobilalkalmazás?

Triviális kérdésnek tűnhet, kezdjük mégis ezzel, hogy biztosak lehessünk abban, Te is ugyanazt érted mobilalkalmazás alatt, mint mi. 

Mobilalkalmazásnak nevezünk minden olyan szoftvert, amely mobil eszközön (vagyis okostelefonon vagy táblagépen) fut. 

Jelenleg két alkalmazásplatform határozza meg a piacot:

  • iOS: az Apple által fejlesztett operációs rendszer, az iPhone és az iPad motorja.
  • Android: a Google által fejlesztett operációs rendszer, a legtöbb mobiltelefon ma ezt használja.

A mobilalkalmazások – ahogyan bizonyára Te is tapasztalod – sokféle formát ölthetnek, a játéktól kezdve a webshopokon át egészen a kommunikációs platformokig. És hogy hol lehet őket letölteni/megvásárolni? Az Android piaca a Google Play Áruház, az iOS platformé pedig az AppStore

Mobilalkalmazás fejlesztés: miért éri meg? 

A mobilalkalmazások jelentős változásokat idéztek elő a fogyasztói magatartásban, az üzleti modellekben, illetve a különböző iparágak működésében is. Okostelefonjaink gyakorlatilag elválaszthatatlan “társként” vannak jelen az életünkben – ez a kevésbé fejlett országokra is egyre jellemzőbb.

Csak néhány szám:

  • Világszerte több mint 3 milliárd ember használ okostelefont, valamint több mint 1,5 milliárd használ tabletet.
  • Amikor az okostelefonunkon lógunk, az idő 90%-át applikációk használatával töltjük.
  • Minden egyes nap több mint 700 millió appot töltenek le a felhasználók világszerte. 

Ezeket a számokat elnézve nem véletlen, hogy a letöltők körében a jelenleg legnépszerűbb 200 app több mint 82 500 dollárt hoz naponta az alkalmazások tulajdonosainak. 

A mobilalkalmazások tehát olyan eszközzé váltak, melyek segítségével a fogyasztók könnyedén kapcsolódhatnak kedvenc márkáikhoz. Következésképp a cégek az évek óta fennálló erőviszonyokat is megváltoztathatják és kispadra küldhetik akár a legnagyobb versenytársaikat is. 

A mobilalkalmazás fejlesztés tehát egyre izgalmasabb potenciált jelent azon cégvezetők számára, akik minden lehetőséget meg akarnak ragadni az innovációra, akik márkájukkal még inkább jelen szeretnének lenni célközönségük életében és akik folyamatosan keresik annak módját, hogy emeljék tevékenységük színvonalát és ezáltal kitűnjenek a tömegből.  

Gyakori hibák a mobilalkalmazás fejlesztés megkezdése előtt

Ha Neked sem konvergál a végtelen felé a költségkereted, mutatjuk a leggyakoribb hibákat, melyeket még a mobilalkalmazás fejlesztés előtt követnek el a legtöbben.

1. A koncepciód nem elég eredeti

Csak azért ne dönts a mobilalkalmazás fejlesztés mellett, mert mindenki más is ezt teszi. Ha ugyanis az appodnak nincs hozzáadott értéke a célközönséged számára, feleslegesen fáradozol. Mielőtt tehát fejest ugranál a fejlesztés hullámzó tengerében, határozd meg az applikációd egyedi terméktulajdonságait (USP) és gondold át, más platformok nem felelnének-e meg jobban a célodnak.

2. Nincs üzleti terved 

Az alkalmazáspiac tele van tapasztalt játékosokkal. Ügyelj tehát a gondos tervezésre! Mielőtt bármire is költenél, készíts egy jól átgondolt üzleti tervet!

3. A büdzséd nem fedezi egy minőségi termék létrehozását

Bizonyára Te is tudod, mégis fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy a mobilalkalmazás fejlesztés bizony sok pénzbe kerül. Következésképp jelentős erőforrásokkal kell rendelkezned mind a fejlesztéshez, mind a későbbi karbantartáshoz. A pontos költségekre lentebb még visszatérünk, de annyit már most elárulhatunk, hogy ha a szükségesnél kevesebbet fektetsz be, több mint valószínű, hogy az alkalmazás bukás lesz. (Kegyetlenül hangzik, de sajnos a fogyasztók is azok.)

4. Nem gondolsz a marketingre 

Vagy legalábbis nem eleget. A piac rendkívül telítődött, és naiv lenne azt gondolni, hogy az alkalmazásod bármilyen erőfeszítés nélkül eljut majd a felhasználókhoz. Promóciós stratégiára és külön marketingbüdzsére is szükséged lesz ahhoz, hogy célba repítsd az appodat. 

5. Nem fordítasz elég időt a projektre

Bármilyen csúcsszuper ügynökséget is választasz, helyetted nem fognak tudni részt venni a megbeszéléseken, workshopokon és dönteni sem fognak tudni nélküled. Mi előre szóltunk: a mobilalkalmazás fejlesztés időigényes folyamat!

6. Nem validálod az ötletedet

A barátaid szerint király az ötlet? Irány a mobilalkalmazás fejlesztés! Vagy mégsem?

Van egy rossz hírünk: attól még, hogy a családod és ismerőseid dicsérik, lehet, hogy a célközönséged ügyet sem fog vetni rá. Ezért kulcsfontosságú, hogy megvalósítás előtt validáld az ötletedet! Készíts ehhez prototípust és teszteld valós felhasználókkal. Tetszik nekik? Használnának az alkalmazást?

7. Alábecsülöd a versenytársaidat

Piackutatás, piackutatás, piackutatás! Nem tudjuk eleget hangsúlyozni. Létezik alternatív megoldás? Vagy létezett korábban? Próbáld meg kideríteni és tanulj a hibáikból!

8. Kizárólag az alkalmazásra koncentrálsz

Egy mobilalkalmazás szuper eszköz lehet a vállalkozásod számára, de sok esetben egy app önmagában nem elegendő a sikerhez. Nagy valószínűséggel Neked is szükséged lesz például egy promóciós weboldalra vagy az alkalmazás webes változatára. Ezeket is kalkuláld bele a projektbe!

9. Piacra dobod az alkalmazást és… itt megállsz

Annak, hogy az indulás után nem lesz szükség további erőfeszítésekre, annyi az esélye, minthogy kifogsz egy aranyhalat és ezt kívánod tőle. Komolyra fordítva a szót, a mobilalkalmazás fejlesztés valójában egy soha véget nem érő folyamat. Fordíts tehát kellő figyelmet a megfelelő karbantartásra és a folyamatos továbbfejlesztésre (utóbbira még visszatérünk)!

Mobilalkalmazás fejlesztés – Házon belül vagy ügynökséggel? 

Attól függ. A válasz nagyban függ a céged típusától. 

Fejlessz házon belül, ha:

  • technológiai cég vagy;
  • maga az applikáció lesz a fő terméked;
  • a projekt elegendő munkamennyiséget biztosít ahhoz, hogy egy állandó fejlesztői csapatot és menedzsereket foglalkoztass;
  • a karbantartási és üzemeltetési költségkereted eléri a több tízmillió forintot.

Kérd ügynökség segítségét, ha: 

  • vállalkozásod alapját nem maga az alkalmazás képezi;
  • nem vagy technológiai cég;
  • nincs szükség egy egész csapat teljes munkaidőben történő foglalkoztatására;
  • rugalmasan szeretnéd kezelni a karbantartási és üzemeltetési költségeket.

Mobilalkalmazás fejlesztés ügynökséggel? Így válassz jól!

Megszületett a döntés: ügynökséggel szeretnéd megvalósítani mobilapplikáció-ötletedet. De hogyan tovább? Melyik ügynökséget válaszd? Honnan ismerheted fel, hogy jó ajtón kopogtatsz-e? 

Íme a legfontosabb szempontok, melyeket a döntés előtt mindenképpen érdemes mérlegelned. 

1. Szakértelem

A jó applikációfejlesztő cégek összeszokott, tapasztalt és minden szükséges területet lefedő csapattal dolgoznak. Egy sikeres alkalmazáshoz ugyanis nemcsak fejlesztők, de UX-designerek és tesztelő szakemberek munkájára is szükség van!

2. Technológia

Derítsd ki, mennyire sokoldalú a csapat a használt technológiák szempontjából, illetve mennyire tudja a csapat hozni és alkalmazni azt a technológiát, amely optimális a Te projekted szempontjából. 

3. Referenciák

Ha egy ügynökség rejtegeti a referenciáit, ott bizony érdemes gyanút fogni. Piros pont viszont, ha sok magas minőségű referenciát találsz az oldalukon. Böngészd végig az ügynökség azon projektjeit, melyek a Te appodra a leginkább hasonlítanak és csekkold az értékelésüket az alkalmazás-áruházakban. Ne csak az app kinézetére koncentrálj, hanem gondold végig azt is, milyen hozzáadott értéket képvisel a felhasználók számára. 

4. Menedzsment 

A projektmenedzserek legalább olyan fontosak, mint a fejlesztőcsapat. Éppen ezért az ügynökségnek jól átlátható projektmenedzsment-módszertannal kell rendelkeznie, valamint képesnek kell lennie arra, hogy azt érthető módon be is mutassa Neked.

5. Partneri együttműködés

Olyan ügynökségre van szükséged, amely pontosan azt csinálja, amit kérsz tőle – de semmi többet? Vagy inkább egy stratégiai partnert keresel, aki végigvezet a mobilalkalmazás fejlesztés teljes folyamatán, Veled együtt gondolkodik és rengeteg extra energiát fektet a projektbe?

6. Minőségbiztosítás

A mobilapplikáció fejlesztés során a minőséget minden egyes lépésnél ellenőrizni kell. A manuális teszteléstől kezdve az automatizált tesztelésen át egészen a prototípustesztekig rengeteg módja van annak, hogy megbizonyosodhass róla: minden eszközön tökéletesen működő terméket dobsz piacra.

mobilalkalmazás fejlesztés alatt

MOBILALKALMAZÁS FEJLESZTÉS ALATT

ÍGY HOZZ JÓ DÖNTÉSEKET!

Milyen technológiát válassz?

Először is kezdjük azzal, hogy mi is az a programnyelv. Ez nem más, mint az ember által olvasható és értelmezhető utasítások sorozata, mellyel közvetlenül vagy közvetve közölhetjük a számítógéppel egy adott feladat elvégzésének a módját. Vagyis ez egy olyan eszköz, amellyel algoritmusokat határozhatunk meg és rögzíthetünk. Ezeket a számítógép pedig végrehajtja. 

Attól függően, hogy a felhasználó mit lát az alkalmazásból, két részre bonthatjuk fel:

Front-end: ez az applikációnak az a része, amelyet a felhasználó is lát. Feladata azoknak az adatoknak a megjelenítése, melyeket az app tárol és feldolgoz.

Back-end: ez a rendszer rejtett, feldolgozást végző része (pl. egy szerver valahol a nagyvilágban). A felhasználók ehhez nem férnek hozzá. Feldolgozza a front-endről érkező (vagyis a felhasználó által megadott) inputokat, majd tárolja, rendszerezi és átalakítja őket. A front-enden keresztül pedig visszajelzést ad a felhasználó felé.

backend vs frontend development

A mobilalkalmazás fejlesztés technológiái –

Melyiket válaszd?

Vajon melyik a legjobb technológia?

Nos, ez olyan, mintha azt kérdeznénk, melyik a legjobb sporteszköz? Nincs rá egyértelmű válasz, hiszen függ az egyedi adottságoktól, céloktól, igényektől. Ugyanígy minden projekt más és más, így a mobilalkalmazás fejlesztés alapvetően mindig egyedi megközelítést igényel. 

De melyek a legelterjedtebb technológiák/programozási nyelvek? Mutatjuk.

Java/Kotlin

Ez a programozási nyelv natív (egy bizonyos platformra vagy operációs rendszerre tervezett) Android-alkalmazások fejlesztésére szolgál. A Java általában széles variálhatóságáról ismert. A Kotlin pedig egy új nyelv, amely Java virtuális gépeken (Java Virtual Machine) fut. A Java-hoz képest könnyebben és gyorsabban megtanulható.

Objective-C/Swift

Ez a nyelv tökéletes natív iOS-alkalmazások fejlesztéséhez. A Swift az Apple terméke, melyet tulajdonképpen azért hoztak létre, hogy segítsék a programozókat a hibák csökkentésében. 

Flutter

Szoftverfejlesztő készlet többplatformos mobilalkalmazás fejlesztéshez. A Google új technológiája, mely lehetővé teszi a programozók számára a végleges alkalmazás összeállítását az Android és az iOS natív kódjainak megváltoztatása nélkül.

React native

A Facebook hibrid keretrendszere, mely lehetővé teszi a programozók számára, hogy mind az Android, mind az iOS rendszerre fejleszthessenek. Az applikációt ez esetben JavaScript/TypeScript nyelven írják. A megjelenéshez pedig natív komponenseket használnak fel.

Apache Cordova

Ugyancsak egy hibrid keretrendszer, melyet az Apache Software Foundation fejlesztett ki. Az alkalmazás megjelenítéséhez kizárólag webes technológiákat használnak fel. Az alkalmazás a WebView segítségével működik, amely gyors webalkalmazásként futtatja az alkalmazást.

Hibrid, natív vagy webes applikáció legyen? 

mobilalkalmazás fejlesztés programnyelvek

Mindegyiknek van előnye és hátránya. A válasz attól függ, hogy mire van szüksége a cégednek, illetve milyen erőforrásokkal rendelkezel. Nagyon fontos, hogy ne hagyd magad rábeszélni egyik megoldásra sem csak azért, mert éppen az a fejlesztő fő profilja. Egy jó szakmai csapat folyamatosan követi a trendeket, hogy a számodra legmegfelelőbb megoldást ajánlhassa. Íme a három opció röviden bemutatva.

Webes appok

Ezek az appok többet tudnak, mintha csak egy weboldal lenne mobil eszközre optimalizálva. Ugyanakkor böngészőalapúak és a weben keresztül érhetők el/frissíthetők – akárcsak bármelyik weboldal. 

Jó megoldás, ha szűkös a költségkereted, de szeretnéd, ha az applikáció minden mobil eszközön és operációs rendszeren futna, illetve ha az applikáció segítségével inkább információt szeretnél megosztani, mintsem tranzakciókat végezni.

Natív appok

Ezek olyan appok, amelyeket egy bizonyos platformra vagy operációs rendszerre (Android vagy iOS) terveznek. Legfőbb hátránya, hogy minden platformhoz külön le kell fejleszteni, ami természetesen idő- és költségigényes folyamat. 

Érdemes ezt a megoldást választani, ha fontos, hogy régebbi készülékeken is gyorsan fusson az app, ha tökéletes UX-re törekszel a mobilalkalmazás fejlesztés során vagy ha animációkat tartalmazó, esetleg kiterjesztett valóságon alapuló appról van szó. 

Hibrid appok

A hibrid alkalmazás a natív és a webes app kombinációja, de natív appba “csomagolva” és ezzel lehetővé téve, hogy az egyes alkalmazás-áruházakból is letölthető legyen. Kinézetre és érzésre tehát natívnak tűnnek, azonban a fejlesztés költségei jóval alacsonyabbak.

Érdemes ezt a megoldást választani, ha gyorsan tesztelni szeretnéd az applikáció-ötletedet és a későbbi – végleges – verziót még ráérsz elkészíteni, illetve ha csak kevés eszközön fog futni az app (pl. céges használatra tervezed) vagy ha csak rövid ideig lesz használva (pl. egy fesztivál vagy konferencia alatt).

Mobilalkalmazás fejlesztés: milyen metodológiát válassz?

Nézzük röviden a két legnépszerűbb módszertant. 

Waterfall vs agile

Vízesésmodell

A vízesésmodell (angolul Waterfall Model) az egyik legrégebb óta használt projektmódszertan, melynek lényege, hogy a fejlesztést több részfolyamatra bontják és minden fázist az előző jóváhagyása és befejezése után indítanak el. Teljesen lineáris, iterációkat nélkülöző munkafolyamat jellemzi és emiatt elég merev is. A projektben bekövetkező visszalépés, javítás minden esetben határidőcsúszást és költségnövekedést jelent.

Előnye azonban, hogy magas fokú szabályozottsága révén nemcsak szoftverfejlesztési, hanem termékfejlesztési területen is kiválóan alkalmazható. Egyszerű és könnyen menedzselhető felépítése miatt gyakran használják kisebb és jól definiált projektek során.

Agilis módszertan

Az agilis szoftverfejlesztés során a projektet apró részekre bontják és a fejlesztési ciklusok során újabb és újabb termékverziókat készítenek el, vagyis minden lépés magában foglalja a rendszer bővülését egy további funkcióval. 

Egyik legnépszerűbb végrehajtási módszere a Scrum, mely egy olyan keretrendszert jelent, amely elősegíti a hatékony csapatmunkát komplex digitális termékfejlesztés során is.

Miért érdemes az agilis módszertant választani?

Felhasználó központú és költséghatékony munkát tesz lehetővé: a szoftver viszonylag gyorsan piacra kerül, ennek köszönhetően pedig hamar beépíthetőek a felhasználói visszajelzésekből, statisztikákból fakadó tanulságok a még készülő applikációba. Továbbá a segítségével sokkal könnyebben átlátható a projekt előrehaladása. 

A mobilalkalmazás fejlesztés során mindenképpen érdemes ezt a metodológiát választani, hiszen segítségével a lehető leggyorsabban, legköltséghatékonyabban és a legkisebb erőfeszítéssel tesztelheted az ötletedet és folytathatod a munkát a visszajelzések alapján. 

Mobilalkalmazás fejlesztés lépésről lépésre

Velünk vagy még? Akkor jöjjön egy igazán gyakorlatias rész! Íme a mobilapplikáció fejlesztés lépései röviden bemutatva. Ha szívesen olvasnál az egyes fázisokról bővebben is, e-mail-kurzusunk (Mobil applikáció fejlesztés 5 lépésben) Neked szól!

1. Az ötlet validálása

Mielőtt bármit is fejlesztenél, validáld az ötletedet! Ehhez végezz egy alapos kutatást és válaszold meg a legfontosabb kérdéseket! Mi a célja az appnak? Ki a célközönséged? Melyik platform felelne meg a legjobban? Fizetős vagy ingyenes lesz az alkalmazás? Kik a versenytársaid? Milyen megoldásokat kínálnak? Hogyan teljesítenek? Melyek az erősségeik és a gyenge pontjaik? Hol jössz Te a képbe? Mivel nyújtasz többet a felhasználóknak, mint ők? És a sor még folytatódik…

2. A műszaki megvalósíthatóság felmérése

A látványtervek elemzése nem lesz elegendő a sikeres fejlesztéshez. Fontos, hogy megvizsgáld az ötlet műszaki megvalósíthatóságát is. Ezenkívül meg kell határoznod a mobilalkalmazás fejlesztés során használt platformot is (Android, iOS vagy mindkettő).

3. Drótváz- és prototípus-készítés

A mobilalkalmazás fejlesztés ezen fázisában már minden bizonnyal élni fog a fejedben egy kép, hogyan is nézzen ki az app és milyen funkciókat tartalmazzon. Itt az ideje, hogy elkészítsd a drótvázat, majd következhet is a prototyping, vagyis a prototípus-készítés!

A drótváz (wireframe) egy olyan vázlat, amely az alapvető struktúrákat (pl. felhasználói út) rögzíti. Itt még nem kell azon erőlködnöd, hogy kitaláld a tökéletes színsémát vagy effekteket. A drótváz alapján összerakott prototípus segítségével viszont már valós felhasználókkal tesztelheted a főbb funkciókat és interakciókat.

4. Applikáció design

A prototípus-készítés után következzen az app design! Ebben UX/UI szakember lesz a segítségedre, aki megtervezi, hogyan is nézzen ki az app. Megtervezi és elkészíti többek között az alapelemeket (pl. gombok, címkék, ablakok, üzenetek) és elvégzi a szükséges grafikai munkákat, megtervezi az animációkat, weboldalak esetében pedig elkészíti a reszponzív webdesignt.

5. Mobilapplikáció (MVP) fejlesztés

Végre következhet az MVP, vagyis a legfontosabb funkciókat már tartalmazó, minimálisan életképes applikáció lefejlesztése. Fontos meghatározni, hogy milyen tárolási megoldásokat, adatbázisokat, API-kat (Application Programming Interface) és kiszolgálókat használtok az alkalmazás back-endjéhez.

Figyeljetek továbbá arra is, hogy már ekkor készen álljon az a fejlesztői profil, amelyen keresztül feltölthetitek az alkalmazást a kiválasztott alkalmazás-áruházba. Ez azért is fontos, mert ez a lépés akár több napot is igénybe vehet, ha nem ismeritek az áruház szabályzatát és emiatt akár többször is elutasításra kerül a feltöltés. 

6. Az applikáció tesztelése

Végre elkészült a mobilapplikáció első verziója! Ideje pezsgőt bontani? Nem vagyunk elrontói semmi jónak, de koccintás előtt mindenképpen teszteljétek, hogy minden tökéletesen működik-e! Itt gondoljatok a különféle méretű és felbontású eszközökre is. Ehhez ma már számos online UX tesztelő eszköz áll rendelkezésre (pl. okostelefon-emulátorok).

7. Az applikáció piacra dobása

Miután megbizonyosodtatok arról, hogy minden tökéletesen működik, elérkezett a legizgalmasabb pillanat (dobpergés): végre elérhetővé tehetitek a terméket a nagyközönség számára! Vagyis feltölthetitek az appot a kiválasztott alkalmazás-áruházba.

Ez a szűk értelemben vett mobilalkalmazás fejlesztés utolsó szakasza. A munka azonban itt nem állhat meg, az alkalmazást ugyanis el kell juttatnod a célközönségedhez a megfelelő promóciós stratégia alkalmazásával. 

8. További funkciók fejlesztése

Elkezdték letölteni és használni az appodat! Vagyis most már tényleg hátradőlhetsz? 

Van egy rossz hírünk: valószínűleg sosem dőlhetsz hátra, ha sikeres mobilapplikáció a cél. (A mobilalkalmazás fejlesztés bizony olyan, mint a kertápolás: mindig van mit szépítgetni, javítgatni, fejleszteni rajta. Mi szóltunk!)

Ahogy érkeznek a visszajelzések a felhasználóktól, folyamatosan tovább kell fejlesztened az alkalmazást. Bővítened kell új funkciókkal, javítanod kell a régieket, egy szóval lépést kell tartanod a folyamatosan változó felhasználói igényekkel. Egy dologban ugyanis biztos lehetsz: ha Te nem teszed, a versenytársaid helyetted is cselekedni fognak!

Mennyibe kerül a mobilalkalmazás fejlesztés?

Pontos választ erre nem fogunk tudni adni. A mobilalkalmazás fejlesztés ára ugyanis rengeteg mindentől függ. 

Alapvetően azonban elmondható, hogy minél több funkcióra van szükséged, annál több költséggel kell számolnod. Ugyanez igaz a funkciók komplexitására is: a bonyolultabb funkciókhoz ugyanis több munkaórára van szükség. És akkor a szükséges technológiáról még nem is beszéltünk. Az új vagy komplex technológiák használata, esetleg harmadik fél bevonása a folyamatba tovább emeli a munkaórák számát, így a költségeket is. Továbbá minél bonyolultabb a design, minél nagyobb csapatra van szükség, illetve minél rövidebb a határidő, annál magasabb lesz a végösszeg is.

Emelkedő árak a koronavírus következtében

Rossz hír, hogy a Covid-19 nemhogy csökkenést, hanem a kereslet erősödését hozta magával a mobilalkalmazás fejlesztés területén. A vírushelyzet következtében az olyan cégek, amelyek a 2008-as válságot követő bő egy évtized során megfelelő nagyságú tőkét halmoztak fel, a megváltozó piaci igényekre a meglévő szolgáltatásaik és termékeik digitalizálásával válaszoltak. 

Megnőtt tehát a kereslet a megbízható szoftverfejlesztő cégek iránt. Következésképp a fejlesztői óradíjak, valamint projektköltségek 2020-ban tovább emelkedtek. De mit is jelent ez számokban kifejezve?

Általánosságban elmondható, hogy a belépő szintű mobilalkalmazás fejlesztés költsége a korábbi 3-4 millió Ft-os nettó értékről az 5-6 millió Ft-os sáv felé tolódott. Az összetettebb applikációknál (pl. egyedi back-end, egyszerű adminisztrációs felület, dinamikus tartalom) ez az összeg 15-20 millió Ft. Egy egyedi digitális terméknél (pl. sok egyedi funkció, fejlett adminisztrációs rendszer, számlázás- és fizetésintegráció) 20-60 millió Ft-os fejlesztési költséggel is számolni kell. 

mobilalkalmazás fejlesztés után

MOBILALKALMAZÁS FEJLESZTÉS után

AZ IGAZI KALAND CSAK MOST KEZDŐDIK

Mobilalkalmazás fejlesztés: pipa. De hogyan keress vele pénzt?

Ha kész a termék, de még mindig nem tudod, hogyan keress vele pénzt, van egy rossz hírünk: lehet, hogy kidobott pénz és energia volt minden erőfeszítés. Ezért mindennél fontosabb, hogy erre a kérdésre még a fejlesztés előtt megtaláld a választ! Mutatjuk a legnépszerűbb lehetőségeket.

  1. Alkalmazáson belüli hirdetések

A fizetős alkalmazások után a második legnépszerűbb lehetőség az alkalmazáson belüli hirdetési felület biztosítása cégek számára. Ez történhet Cost Per Click (CPC vagy kattintásonkénti költség), Cost Per Action (CPA vagy cselekvés alapú költség) vagy Cost Per Thousand (CPM vagy ezer megjelenítésenkénti költség) alapon. Utóbbi zavarja a legkevésbé a felhasználókat.

  1. Hirdetések nélküli verzió

Elegük van a felhasználóidnak a hirdetésekből? Fizessenek ők Neked, hogy ne mutass többet! A hirdetés nélküli verzióért kérheted pl. egy egyszeri díj megfizetését. 

  1. Freemium

Ennél a verziónál az applikáció alapfunkcióit mindenki ingyenesen használhatja, de a valódi hozzáadott értéket képviselő funkciókért már fizetni kell. Az ingyenes verzió célja, hogy felkeltse a felhasználók érdeklődését a teljes (prémium) verzió iránt és vásárlásra sarkallja őket.

  1. Applikáción belüli vásárlás

Itt a felhasználók további tartalmakat vagy szolgáltatásokat vásárolhatnak az adott alkalmazáson belül. Például megvehetnek egy virtuális kardot, amely nagyobb erőt kölcsönöz nekik valamilyen játékban.

  1. Termékek vagy szolgáltatások támogatása

Van, amikor nem az a cél, hogy pénzt termeljen az applikáció. Pontosabban az adott cég csak marketingeszközként használja az appot, hogy a felhasználói út végén aztán vásárlással záruljon a folyamat.

Sikeres mobilalkalmazás fejlesztés – Marketing nélkül nem megy

A sikeres tesztelés és indulás mindenképpen jelentős mérföldkövet jelent egy applikáció életében. Azonban ez az a pont is egyben, amikor egy határozott lökést kell adnod a terméknek, hogy biztosan betaláljon a felhasználók szívébe. Nézzük, milyen módszereket alkalmazhatsz a startolás előtt és után. 

Hogyan reklámozz az indulás előtt? 

  • Készíts egy megnyerő landing oldalt hírlevél-feliratkoztató űrlappal!
  • Terelj forgalmat a landing oldaladra közösségimédia-hirdetések segítségével.
  • Kínálj influenszereknek exkluzív hozzáférést az alkalmazáshoz még az indulás előtt, és ösztönözd őket arra, hogy megosszák pozitív véleményüket a követőikkel.
  • Adj ki sajtóközleményt és tereld az appra a figyelmet egy megragadó történettel.
  • Használd ki a tartalommarketing erejét: írj SEO-optimalizált blogcikkeket vagy készíts videókat, melyekben edukálod a célközönségedet és finoman felhívod a figyelmüket arra, miért is jön majd jól nekik ez az app. Oszd meg a tartalmakat a közösségimédia-csatornáidon is!
  • Készíts promóciós videót már a mobilalkalmazás fejlesztés alatt és hirdesd a közösségimédia-felületeiden!

Hogyan kapcsolj turbófokozatba az indulás után?

  • Gondoskodj róla, hogy az app elérje a célközönségedet az adott alkalmazás-áruházban. Ehhez használd az ASO (App Store Optimization) szabályait!
  • Feküdj rá a közösségimédia-hirdetésekre! Készíts minőségi promóciós videókat, használj figyelemfelkeltő kreatívokat és ügyelj a pontos célzásra!
  • Ösztönözd az aktív felhasználókat arra, hogy rávegyék a barátaikat, ismerőseiket is az app használatára. Kínáld nekik például az appot alacsonyabb havi díjon egy éven keresztül vagy tegyél számukra bizonyos fizetős funkciókat ingyenessé.
  • Kommunikálj folyamatosan a felhasználókkal: köszönd meg a pozitív és a negatív véleményeket is és biztosítsd a felhasználókat arról, hogy beépíted visszajelzéseiket a következő verziókba!
  • Nevezd be az appodat mobilalkalmazás fejlesztés köré épülő versenyekre! A bezsebelt díjakkal nemcsak online felületeiden büszkélkedhetsz, de a média és a potenciális felhasználók figyelmét is magadra vonhatod.

Használd ki az e-mail-marketing erejét: rendszeresen értesítsd a felhasználóidat például az újabb funkciókról vagy akciókról.

Összefoglalás

Ahogy minden jónak vége szakad egyszer, átfogó útmutatónknál is eljött most ez a pillanat. (Reméljük, maradt még a finom borból a késő esti sorozathoz!🍷)

Ahogy már Te is láthatod, a mobilalkalmazás fejlesztés rendkívül alapos tervezést igényel és a piacra dobás után sem állhatsz meg pihenni. Ha azonban minden apró részletre gondosan odafigyelsz és megfelelő partnert választasz a közös munkához, a siker garantáltan nem marad el! Egy innovatív, minden szempontnak megfelelő applikációval ugyanis jelentős versenyelőnyt biztosíthatsz vállalkozásod számára. Ezért, ha van egy szuper ötleted, mi csak bátorítani tudunk: merj belevágni ebbe a csodálatos kalandba!

Sok sikert a mobil alkalmazáshoz vezető rögös úton! Ha volt benne hasznos tanács, megköszönöm, ha megnyomod azt a megosztás gombot itt lent.

Érdekelhet még

Send this to a friend