digitális transzformáció lehetőségei és buktatói
Mi az a digitális transzformáció, milyen előnyökkel jár egy kkv számára és milyen buktatói lehetnek? Cikkünkből kiderül >
Digitális transzformáció – Pénzkidobás vagy létfontosságú befektetés?

Tudtad, hogy a fogyasztók 91%-a szívesebben vásárol olyan márkánál, amely személyre szabott ajánlatot kínál nekik? Ha cégvezetőként Neked is a digitális transzformáció az első számú félelmed, erre az igényre bizony nem fogsz tudni könnyen reagálni. 

Sőt, digitális transzformáció nélkül a költséghatékony növekedés, a vásárlói igények pontos felmérése vagy a hatékonyabb munkafolyamatok bevezetése is jelentős kihívást fog jelenteni. Hogy a melletted fénysebesen elhúzó versenytársak miatt érzett frusztrációról ne is beszéljünk…

De mi is az a digitális transzformáció? Milyen lehetőségeket rejt egy kkv számára? Egyáltalán miért elengedhetetlen ma már a versenyben maradás érdekében? És melyek azok a hibák, melyeket a legtöbb cégvezető elkövet az átállás során? Alább minden kérdésre választ kapsz.

Mi a digitális transzformáció jelentése?

A digitális transzformáció fogalma nem más, mint a vásárlói élmény, a vállalati kultúra, illetve bizonyos üzleti folyamatok javítása vagy adott esetben teljesen új folyamatok, élmények kialakítása digitális technológiák segítségével. Vagyis a hagyományos vállalati gyakorlatok teljes újragondolását jelenti.

Célja, hogy a vállalat hatékonyan és gyorsan tudjon reagálni a megváltozott üzleti és piaci igényekre. Vagyis nemcsak a régi módszerek javítását, fejlesztését, hanem azok újragondolását is magában foglalja.

A digitális transzformáció tehát nem pusztán kultúrabeli változást jelent, hanem egy olyan új gondolkodásmódot, amely a vállalat összes területére hatással van – a szervezet belső működésétől kezdve egészen a digitális vásárlói élmény kialakításáig. 

Ez az attitűdbeli változás egyfajta nyitottságot hoz a vállalat életébe: a folyamatos kísérletezés mindennapos törekvés lesz az innováció érdekében. 

Digitalizáció vs. digitális transzformáció – Mi a különbség?

A digitális transzformáció szó alatt sajnos még ma is sokan a digitalizálást értik. Nézzük, mit is takar a két fogalom valójában.

Digitalizálás

A digitalizáció azt a folyamatot takarja, amikor a hagyományos adathordozón (pl. papír) levő információt (vagyis analóg jeleket) számítógépre visszük át valamilyen speciális eszközzel (pl. szkennerrel), hogy azzal a számítógépek is dolgozni tudjanak. 

A digitalizálás tehát nem a meglévő üzleti folyamatok átalakítását vagy újak létrehozását jelenti, hanem csupán azok felgyorsítását célozza.

Digitális transzformáció

A digitális technológia fejlődése magával hozta a felismerést: nemcsak a régi folyamatokon lehet gyorsítani, hanem olyan – eddig ismeretlen – utak is léteznek a hatékonyság növelésére, melyek alapjaiban változtatják meg az üzleti folyamatokat. 

A digitális transzformáció mindig ugyanazzal a kérdéssel kezdődik: hogyan lehet a jelenlegi folyamatokon változtatni ahhoz, hogy jobb döntések születhessenek, eddig nem ismert hatékonyságot érhessen el a cég, valamint jobb élményben részesíthesse a vásárlókat?

Célja tehát olyan áttörést jelentő újítások bevezetése, melyek akár az egyes iparágakat is átalakíthatják. Nemcsak a hagyományos módszerek fejlesztéséről szól, hanem azok alapvető újragondolásáról is annak érdekében, hogy a vállalat megfelelhessen a változó piaci elvárásoknak. 

A digitális transzformáció típusai

A digitális transzformáció útjára lépő vállalatok általában azonnal a vállalati kultúra megreformálásának esnek neki – és sok esetben itt meg is áll a folyamat. 

A digitális transzformációnak azonban valójában 4 típusa van. Ha a cég ezek közül akárcsak egyről is megfeledkezik, több mint valószínű, hogy a folyamat kudarcba fullad. De mi is ez a 4 terület?

  • Üzleti folyamatok transzformációja

Az olyan technológiák, mint az API vagy a gépi tanulás (machine learning) értékes lehetőséget jelentenek a vállalatok számára, ha üzleti folyamataik újradefiniálásáról van szó. 

A cél lehet például a költségek és ciklusidők csökkentése, a minőség javítása vagy a vásárlói élmény növelése. Utóbbira remek példa a Domino’s Pizza sikere, melyet az ételrendelési folyamat teljes megreformálásának köszönhet. A vállalat Domino’s Anyware nevű platformja ugyanis lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy gyakorlatilag bármilyen eszközről rendelhessenek ételt – az okostévétől egészen a Twitterig. Létezik ennél kényelmesebb mód az éhség csillapítására?

  • Az üzleti modell transzformációja

Az üzleti modell innovációja kimagasló teljesítményt eredményezhet, még érett iparágakban működő vállalatok számára is. 

Kiváló példa erre az Apple iPoddal és iTunes-szal elért sikere a zenei iparágban vagy a Netflix innovációja a filmiparban, melyek hatalmas mértékű növekedési ütemet tettek lehetővé. 

  • Iparági szegmensek transzformációja

Ugyan sok vállalat hajlamos megfeledkezni róla, hatalmas lehetőség rejlik bizonyos iparági szegmensek megreformálásában is.

Az Amazon például egy teljesen új iparági szegmenst hódított meg az Amazon Web Services (AWS) elindításával, amely ma a legnagyobb felhőalapú számítástechnikai / infrastruktúra-szolgáltatásnak számít egy olyan területen, melyet korábban a Microsoft és az IBM uraltak. 

  • Kulturális/szervezeti transzformáció

A hosszú távon is fenntartható digitális transzformáció megköveteli a szervezeti gondolkodásmód megreformálását is. Ehhez agilis munkafolyamatok bevezetésére (pl. agilis projektmenedzsment), folyamatos tesztelés és tanulás iránti elköteleződésre és decentralizált döntéshozatalra van szükség. 

Remek példa, ahogyan egy 100 éves bélyegzőgépgyártó vállalatból (Pitney Bowes) sikeres digitális transzformációjának köszönhetően „technológiai vállalat” lett. Sikerének egyik titka, hogy falain belül folyamatos innovációra összpontosító, vevőközpontú kultúrát honosított meg.

Digitális transzformáció – Miért éri meg kkv-ként belevágni?

Még mindig úgy gondolod, hogy a digitális transzformáció csak a legnagyobbak számára jelent megtérülő befektetést? 

Az igazság az, hogy a digitális transzformáció ma már nem választás kérdése – kkv-k esetében sem. 

A vásárlóknak egyre magasabb elvárásaik vannak a digitális térben. Ha Te nem teszed lehetővé, hogy mosollyal az arcukon távozhassanak a vásárlási folyamat végén, hidd el, a versenytársaid mindent beleadnak majd. 

Nézzük is részletesen, milyen előnyökre számíthatsz, ha a digitális transzformáció mellett döntesz. 

Drasztikusan növelheted a vásárlói élményt

A Forbes felmérése szerint sikeres digitális transzformációt követően a cégvezetők 56%-a jelentős növekedést ért el az éves bevételt illetően. Ez részben a vásárlói élmény növelésének tudható be. 

Digitális technológiák használatával Te is könnyedén betekintést nyerhetsz fogyasztóid mindennapjaiba: információt szerezhetsz például múltbeli tevékenységeikről, érdeklődési körükről, korábbi interakcióikról és elkötelezettségi szintjükről is.

Ezeket az adatokat elemezve pontosan olyan élményben részesítheted őket, amilyenre vágynak. A visszatérő, lojális ügyfelek garantáltak! 

Költségcsökkentés mellett növelheted a hatékonyságot

A belső folyamatok digitális transzformációjával drasztikusan növelheted a hatékonyságot, miközben költségeid jelentősen csökkennek. 

Vegyük például a virtuális valóságot: a digitális megjelenítés lehetővé teszi munkavállalóid számára, hogy gyorsan és kockázatok nélkül tesztelhessenek új folyamatokat vagy termékeket. Sőt, olyan időigényes feladatokat is automatizálhatsz majd, mint például az adatgyűjtés, a beszerzés, a számlázás vagy az időmérés.

Az eredmény?

A csapat sokkal produktívabb és elégedettebb lesz, hiszen idejüket ezentúl nem monoton feladatok elvégzésére kell pazarolniuk és végre képességeiket is maximálisan kihasználhatják. Nem mellékes előny továbbá, hogy a felszabadult időben nagyobb üzleti értéket képviselő projektekre összpontosíthatnak majd. 

Csökkentheted a kockázatokat

Nem kell messzire menni példáért: gondolj csak az elmúlt egy évre. A Covid-19-pandémia negatív hatása a gazdaságra és az üzleti életre vitathatatlan. Azok a cégek, amelyek viszonylag gyorsan át tudtak állni a digitális működésre, sokkal hamarabb úsztak ki az örvényből. 

Adatvezérelt döntéseket hozhatsz

Olyan stratégiára költesz vagyonokat, amely nem hoz semmilyen eredményt? Esetleg a csapat produktivitásával van gond? 

Amíg nincsenek meg a megfelelő eszközeid és folyamataid a kigyűjtött adatok elemzésére, addig a fenti kérdéseket illetően maximum csak találgatni fogsz tudni. 

A modern üzletiintelligencia-eszközök abban segítenek, hogy pontosabb képet kaphass a problémák gyökeréről, valamint a kiaknázatlan lehetőségekről és gyorsabban meghozhasd a megfelelő döntéseket.

A digitális transzformáció buktatói

Mivel minden vállalat egyedi, a digitális transzformáció buktatói is sokféle alakot ölthetnek. Nézzük a cégvezetők által leggyakrabban elkövetett hibákat. 

Nincsenek jól meghatározott célok

Csak azért vezetnél be egy új technológiát, mert a versenytársaid is azt használják? 

Abszolút nem javasoljuk! 

A digitális transzformáció lényege ugyanis, hogy segítségével elérhess bizonyos célokat. A csapat minden egyes tagjának képben kell lennie, mit miért csinálnak, miért fontos egy új folyamat vagy eszköz bevezetése, illetve mindez hogyan illeszkedik a vállalat általános céljaihoz. 

Mielőtt tehát nekiugranátok az újításoknak, határozzátok meg világosan a célokat, illetve a fő teljesítménymutatókat (KPI). 

Nem elég elkötelezett a vezetőség

Kulcsfontosságú, hogy a vezetők ne csak összefogják a feladatokat, de aktívan részt is vegyenek bennük. Így ugyanis növelhető a csapat elköteleződése is. 

Következésképp a digitális transzformáció egy olyan központi folyamat lesz a vállalat életében, ahol a közös cél érdekében minden egyes csapattag a maximumot nyújtja majd nap mint nap.  

Nincs dedikált projektcsapat 

Elkötelezett projektcsapat nélkül a digitális transzformáció nagy valószínűséggel kudarcba fullad. 

A sikerhez egy dedikált csapat létrehozására, valamint a régi felelősségi körök újradefiniálására, illetve újak létrehozására minden esetben szükség van.

Fontos tehát, hogy még az első feladatok meghatározása előtt átgondold, ki mihez ért a legjobban a csapatban, milyen egyéb tudásra lesz szükség, illetve hogyan és milyen mértékben érdemes változtatni a jelenlegi felelősségi körökön. 

Nincs meg a szükséges tudás házon belül

Amennyiben csapaton belül nem sikerül minden szükséges tudásterületet lefedni, veszélybe kerülhet a befektetés megtérülése. 

A megoldás egy olyan technológiai partner keresése, amely támogatni tudja a csapatot a stratégia pontos kidolgozásában és megvalósításában. Duplán jól jártok, hiszen így a csapatnak egyéb magas prioritású feladatok ellátására is marad kapacitása.

Sietteted a digitális transzformációt

Ne feledd, a digitális transzformáció sosem lesz sétagalopp. Nem egy 3-6 hónapos folyamatról van szó – néhány cégnek akár évekbe is beletelhet, mire valódi eredményeket tud felmutatni. 

Mindemellett arról sem szabad megfeledkezned, hogy maga a fejlődés, az innovációra való törekvés tulajdonképpen egy soha véget nem érő folyamat, hiszen a piaci elvárások is folyamatosan változnak.

Ezért figyelj arra, hogy ne helyezd a csapatot feleslegesen nyomás alá! A hosszú távú célokat bontsd mindig kisebb mérföldkövekre és vond be a munkatársakat a határidők megtervezésébe. 

Összegzés

Nem kérdés: a digitális transzformáció ma már megkerülhetetlen azon vállalatok számára, melyek nem akarnak lemaradni a piaci versenyben – akár nagyvállalatról, akár kkv-ről van szó. 

Izgalmas és egyben kihívást jelentő kaland, amely csak akkor hozhat valódi eredményt, ha nem magát a használandó technológiát, hanem a vállalatban érdekelt felek igényeit helyezed a középpontba – kiemelt figyelmet fordítva a vásárlói élmény növelésére.

Cégvezetőként hogy érzed, miért állítja a digitális transzformáció különösen nagy kihívás elé a magyar kis- és középvállalatokat? Beszélgessünk róla a kommentszekcióban!👇

Mondd el a véleményed:

Share via
Send this to a friend